برنامه هفتم کارگاه داستان نویسی




کیستی نویسنده و چیستی داستان



داستانی از فرانتس کافکا


جلسه نقد داستان عصر آدینه 1389/10/3 موسسه فرهنگی در دری- کابل، جلسه: (         )


پرونده:Kafka1906.jpg


گور کافکا در گورستان ژیژکوف پراگ.



مجسمهٔ برنزی کافکا در پراگ



جلو قانون

 

فرانتس کافکا

برگردان: صادق هدايت

 

جلو قانون، پاسباني دم در قد برافراشته­بود. يک‌مردِ دهاتي آمد و خواست که وارد قانون بشود؛ ولي پاسبان گفت که عجالتاً نمي‌تواند بگذارد که او داخل شود .آن‌مرد به‌فکر فرورفت و پرسيد: آيا ممکن است که بعد داخل شود. پاسبان گفت: "ممکن است؛ اما نه حالا.» پاسبان از جلو در که هميشه چهارطاق باز بود رد شد، و آن مرد خم شد تا درون آنجا را ببيند. پاسبان ملتفت شد، خنديد و گفت: «اگر باوجود دفاع من اينجا آنقدر تو را جلب کرده سعي کن که بگذري؛ اما به‌خاطر داشته باش که من توانا هستم و من آخرين پاسبان نيستم. جلو هر اتاقي پاسبانان تواناتر از من وجود دارند، حتي من نمي‌توانم طاقت ديدار پاسبان سوم بعد از خودم را بياورم.» مرد دهاتي منتظر چنين اشکالاتي نبود؛ آيا قانون نبايد براي همه و به‌طور هميشه در دسترس باشد، اما حالا که از نزديک نگاه کرد و پاسبان را در لباده پشمي با دماغ نُک تيز و ريش تاتاري دراز و لاغر و سياه ديد، ترجيح داد که انتظار بکشد تا به او اجازه دخول بدهند. پاسبان به او يک عسلي داد و او را کمي دورتر از در نشانيد. آن مرد آنجا روزها و سال‌ها نشست. اقدامات زيادي براي اين‌که او را در داخل بپذيرند نمود و پاسبان را با التماس و درخواست‌هايش خسته کرد. گاهي پاسبان از آن مرد پرسش‌هاي مختصري مي‌نمود. راجع به مرز و بوم او و بسياري از مطالب ديگر از او سؤالاتي کرد؛ ولي اين سؤالات از روي بي‌اعتنايي و به طرز پرسش‌هاي اعيان درجه اول از زيردستان خودشان بود و بالاخره تکرار مي‌کرد که هنوز نمي‌تواند بگذارد که او رد بشود. آن مرد که به تمام لوازم مسافرت آراسته بود، به همه وسايل به هر قيمتي که بود، متشبث شد براي اينکه پاسبان را از راه درببرد. درست است که او هم همه را قبول کرد؛ ولي مي‌افزود: «من فقط مي‌پذيرم براي اينکه مطمئن باشي چيزي را فراموش نکرده‌اي.» سال‌هاي متوالي آن مرد پيوسته به پاسبان نگاه مي‌کرد. پاسبان‌هاي ديگر را فراموش کرد. پاسبان اولي به‌نظر او يگانه مانع مي‌آمد. سال‌هاي اول به صداي بلند و بي‌پروا به طالع شوم خود نفرين فرستاد. بعد که پيرتر شد، اکتفا مي‌کرد که بين دندان‌هايش غرغر بکند. بالاخره در حالت بچگي افتاد و چون سال‌ها بود که پاسبان را مطالعه مي‌کرد تا کک‌هاي لباس پشمي او را هم مي‌شناخت، از کک‌ها تقاضا مي‌کرد که کمکش بکند و کج‌خلقي پاسبان را تغيير بدهند. بالاخره چشمش ضعيف شد، به‌طوري‌که درحقيقت نمي‌دانست که اطراف او تاريکتر شده است و يا چشم‌هايش او را فريب مي‌دهند؛ ولي حالا در تاريکي شعله باشکوهي را تشخيص مي‌داد که هميشه از در قانون زبانه مي‌کشيد. اکنون از عمر او چيزي باقي نمانده بود. قبل از مرگ تمام آزمايش‌هاي اينهمه سال‌ها که در سرش جمع شده بود، به يک پرسش منتهي مي‌شد که تاکنون از پاسبان نکرده بود. به او اشاره کرد؛ زيرا با تن خشکيده‌اش ديگر نمي‌توانست از جا بلند بشود.

پاسبانِ درِ قانون ناگزير خيلي خم شد چون اختلاف قد کاملاً به زيان مرد دهاتي تغيير يافته بود. از پاسبان پرسيد: «اگر هرکسي خواهان قانون است، چهطور در طي اينهمه سال‌ها کس ديگري به‌جز من تقاضاي ورود نکرده است؟» پاسبان در که حس کرد اين مرد در شرف مرگ است براي اينکه پرده صماخ بي‌حس او را بهتر متاثر کند، درگوش او نعره کشيد: «از اينجا هيچکس به‌جز تو نمي‌توانست داخل شود، چون اين در ورود را براي تو درست کرده بودند. حالا من مي‌روم و در را مي‌بندم."

 

 

 

برگرفته از کتاب: مجموعه اي از آثار صادق هدايت

گردآوري و مقدمه: محمد بهارلو – نشر: طرح نو

حروفچين: علي چنگيزي

 

 

کارگاه داستان 6 رادیو رنگین کمان



k
 برنامه ی ششم
 

داستان افغانی در فراز و فرود زمان (بخش سوم و پایانی)
 


http://www.radiorangeenkamaan.com

کارگاه داستان 5 رادیو رنگین کمان



k
 برنامه ی پنجم
 

داستان افغانی در فراز و فرود زمان (بخش دوم)
 


http://www.radiorangeenkamaan.com

کارگاه داستان 4 رادیو رنگین کمان

k
 برنامه ی چهارم
 

داستان افغانی در فراز و فرود زمان (بخش نخست)

کارگاه داستان 3 رادیو رنگین کمان

k
 برنامه ی سوم
 
نخستین گام های داستان نویسی را
چگونه و از کجا آغاز کنیم؟

کارگاه داستان 2 رادیو رنگین کمان




k

برنامه ی دوم


 ویژه ی ماریو بارگاس یوسا برنده ی نوبل ادبیات ۲۰۱۰


نحستین برنامه کارگاه داستان نویسی رادیو رنگین کمان

کارگاه داستان نویسی رادیو رنگین کمان

 

m

رادیو رنگین کمان در گستره ی ادبیات- فرهنگ و جامعه


ق

نخستین برنامه کارگاه داستان رادیو رنگین کمان با گپی در باره داستان و وضعیت داستان آغاز شد.

 

رادیو  رنگین کمان از تاریخ هژدهم میزان 1389خورشیدی، برنامه کارگاه داستان نویسی را به عنوان یک برنامه ثابت، دو هفته یکبار به نشر می رساند. این برنامه در چند دوره طرح ریزی شده است که به ترتیب به اجرا درخواهد آمد. این دوره ها شامل تئوری داستان، داستانخوانی، نقد و بررسی داستان، شیوه ها و شگرد های داستان نویسی، مکاتب ادبی، سبکهای داستانی و غیره می شود.

نخستین برنامه کارگاه داستان نویسی به تاریخ هژدهم میزان 1389از رادیو رنگین کمان شهر تورنتو  کانادا نشر شد و روی سایت این رادیو قابل دریافت است.


 فایل صوتی MP3 کامل این برنامه را در آدرس انترنتی رادیو رنگین کمان (تورنتو- کانادا) که در زیر آمده است بشنوید.

http://www.radiorangeenkamaan.com

 

نخستین برنامه کارگاه داستان نویسی



نخستین برنامه کارگاه داستان نویسی رادیو رنگین کمان
 
موضوع این برنامه، گپی در باره ی داستان و وضعیت داستان است



http://www.radiorangeenkamaan.com

کارگاه داستان نویسی

در این زمینه چند پرسش مطرح است: 

- ماهیت کارگاهها

- نوع کارگاهها

- دستاورد کارگاهها

- عدم دستاورد کارگاهها

- بازدهی کارگاهها

- عدم بازدهی کارگاهها

نظر شما به عنوان یک داستان نویس، منتقد ادبی، خواننده حرفه ای و غیر حرفه ای داستان در این زمینه چپست؟